Wednesday 26 October 2011

takdir 2

Natrah seakan-akan mencari seseorang. Dia memandang kiri dan kanan. Dia mengerut dahi berulang kali. Perbuatannya diperhatikan oleh suaminya, Hilmi.

"sayang, kenapa ni? cari sapa?"

"eh abang. cari sapa lagi kalau bukan kawan baik kita, Lan. abang ada nampak dia tak? dari tadi sayang cari tak jumpa-jumpa."

"oh Lan. tadi abang nampak dia main-main dengan anak kita. tapi tiba-tiba hilang plak. cuba sayang cari kat pondok depan tu. rasa abang dia ada kat situ tapi kenapa sayang cari dia? ada hal penting ke?"

"nak suruh dia makan. dari tadi ajak dia makan sekali dengan kita. sampai lauk sejuk tak datang-datang gak."

"oh, pergilah panggil dia. abang nak masuk solat jap. nanti abang turun makan ye."

"baik abang."

Sebatang rokok dikeluarkan dari kotak. Rasa tenang bila dapat menikmati asap kotor waktu petang macam ini. Sambil tangan kanannya sibuk bermain dengan telefon bimbitnya. Lan senyum seorang diri. Lan seakan-akan membaca sesuatu yang dirasakan penting bagi dirinya.

"hoi mangkuk! mana kau pergi? puas aku cari kau!"

"kau ni Nat! buat aku terkejut je. kalau aku ada sakit jantung tentu saja aku dah kojol. lain kali bagi salam boleh?"

"hehehehe. ala aku saje je nak usik kau. dah aku tengok kau dok tersengih-sengih macam kerang busuk. ada benda menarik ke yang buat kau tersengih tue?"

"takde ape la. Hilmi mana?"

"ada tengah solat kat atas. wah, kemain lagi sekarang kau nie Lan. semenjak pakai iphone nie kemain senyum-senyum dapat online. senang la kau dapat cari jodoh sebab online je."

"ah kau, ingat aku online nak cari jodoh ke? aku memang ditakdir tak kahwin la. tak macam kau nie Nat. cett! kau ingat sama ke teknologi dengan perasaan?"

"perghh! kemain lagi bermadah dengan aku Lan. bak tengok handphone canggih kau tue."

Natrah merampas telefon bimbit Lan. Natrah khusyuk memandang skrin telefon bimbit Lan. Natrah tersenyum.

"kau seorang stalker kan Lan?"

"eh, apa pulak! aku tak buat apa-apa pon."

"kau nie Lan, berbuih mulut aku bagi nasihat kat kau. carilah awek lain. tak payah nak tunggu dia lagi. kau bukan tak boleh jumpa yang lain. aishhh.."

"lah kau nie kenapa Nat? aku bukan buat salah pon."

"dah tu yang kau baca blog dia hari-hari kenapa? dah tue senyum-senyum macam kerang busuk. kau gila ke?"

"ala aku baca je. at least takde la aku buat benda jahat. cara nie je aku dapat lepaskan rindu aku kat dia. lagipun aku tau semua yang aku nak takkan dapat. jadi aku minta sangat lah kalau nikmat sementara nie tak dihalang. aku hanya membaca kan? tak salah kan?"

"hahahaha! apa-apa je la kau nie Lan. aku pun dah malas nak layan perangai pelik kau nie. dah jom makan. aku dah penat masak dari tadi. jom makan sekali dengan Johnny Depp aku."

"hah! kau ada ade Johnny Depp? sapa Johnny Depp kau?"

"suami aku la. abang Hilmi a.k.a Johnny Depp. kau ingat kau sorang je ada Megan Fox? dah jom makan. aku dah lapar nie."


No comments:

Post a Comment