Thursday 24 November 2011

takdir 3

"jangan kau selam lama-lama dalam swimming pool tue. nanti kau khayal entah ke mana."


"swimming pool? apa kau merepek nie Nat? bila masa aku pergi swimming?"


"biar aku terangkan kat kau. bila kau dalam swimming pool, kau terapung-apung umpama kau berkhayal. sama dengan dunia kau sekarang Lan. jangan kau hidup dengan fantasi kau. kau khayal nie Lan!"


"Nat, aku still berdiri dalam hidup realiti la. apa kau mengarut nie Nat?"


Lan seakan-akan bengang dengan kata-kata dari Natrah. Lan cuba untuk mengetahui apa yang cuba hendak disampaikan oleh Natrah, sahabat karibnya. 


"apa sebenarnya  yang kau cuba bagitau kat aku nie Nat?"


"tentang dia. tentang dia yang lama duduk dalam pemikiran dan hati kau. apa yang kau dapat Lan? kau semakin jauh hidup dalam dunia ciptaan fantasi kau sendiri. hidup dalam bayangan dia. sampai bila Lan? sampai bila kau ingin terikat dengan ciptaan kau sendiri? kau perlu bebas Lan."


"sikit lagi Nat. sikit masa lagi aku ingin bebas tapi kunci bebas untuk aku masih belum aku dapat."


"kunci apa?"


Natrah bingung dengan kata-kata Lan. Natrah kembali duduk di sebelah Lan. Natrah bertanya lagi,


"kunci apa Lan? kunci apa untuk kau bebas?"


"luahan hati aku Nat. lepas itu, aku dah bebas. aku hanya perlu cakap apa yang selama ini ada dalam hati aku."


"pergilah jumpa dia. lagi cepat kau jumpa lagi cepat kau bebas!"


"belum ada rezeki lagi Nat. bukan aku tak cuba, malah sekarang ini pun aku masih mencuba tetapi semuanya tidak menjadi. tidak sempurna. dia diam seribu bahasa."


Suasana kembali sunyi. Mereka berdua mendiamkan diri setelah puas berdiskusi tentang hal dunia yang hanyalah sementara. Petang itu, petang yang penuh dengan perasaan di hati Lan. Hatinya penuh dengan campuran perasaan yang berbagai-bagai. 


"Lan, bila kau pergi?"


"tahun depan tapi tidak tahu bulan berapa. kenapa Nat? kau nak ikot? kalau kau ikot nanti sape nak jaga suami dengan anak kau?"


"bukanlah. aku cuma risaukan kau je bila kau ada di sana."


"hahaha. kau jangan risau la Nat. pandailah aku jaga diri aku."


"tapi sebelum tue, kau mesti bebas sebelum ke sana Lan. kau mesti bebas. faham?"


"ye itu aku akan usaha. kau jangan risau ya Nat."


Waktu semakin senja menandakan malam akan mengambil tugasnya menggantikan siang. Nat memandang jam pada tangannya.


"Lan aku balik dulu la. hari dah nak malam nie. tapi sebelum aku balik, aku ada something untuk kau. ambil nie."


Natrah menghulurkan sekeping kertas yang dilipat kemas kepada Lan.


"aku balik dulu ya. kau jangan lupa baca apa yang aku tulis tue. bye-bye Lan!"


Lan membuka lipatan kertas tersebut. di dalamnya tertulis sesuatu yang membuatkan Lan tersenyum.


"untuk sahabat ku, Lan. ini untuk kau sebagai pengganti teman bila kau sunyi di sana nanti. Lan, cinta ini kita tak boleh nak paksa-paksa. kau ubahlah diri kau macam mana pun. tapi, kalau orang dah tak mahu, apa daya kau lagi? so, berhentilah mengemis cinta orang yang tidak mahu kan kau. jadilah diri sendiri. sayangi diri kau, dan kemudian nanti cinta akan datang sendiri kepada kau tanpa perlu kau nak mengemis-mengemis lagi. ingat ini Lan."


"terima kasih Nat. kau lah sahabat aku dunia akhirat."







No comments:

Post a Comment