Saturday 14 January 2012

sweet

Salam.

Selesai tahyat akhir dan salam, aku berwirid sebentar lalu mengangkat tangan berdoa,

"ya Allah, jika hal hari ini bakal memberikan kebaikan kepada ku. permudahkan dan rapatkanlah ia kepada ku. namun jika hal hari ini bakal memberikan keburukan kepada ku. jauhkanlah ia dari ku. aku mohon petunjuk mu ya Allah."

Baju dan seluar siap di iron kemas. Kalau sekali tangan terkena alur tepi seluar mahu berdarah tangan ini. Sampai macam itu sekali kemasnya pakaian untuk hari ini. Aku melihat jam dinding,

"oh still 6.30 pagi. duduk sekejaplah. pukul 7.00 pagi kang mandilah." getus hati.

..........

Tiba-tiba aku terjaga. Aku segera memandang jam dinding yang berada di ruang tamu itu. 

"Masya'allah. dah pukul 12.00 tghari. ya Allah, dugaan apa ini? dah lama aku tunggu peluang ni tapi sia-sia je."

Aku tertidur sehingga tengah hari sedangkan aku punya temuduga kerja pada pukul 8.30 pagi tadi. Aku lalai dengan situasi macam ini. Hilang satu peluang untuk bekerja. Aku mulai hilang arah. Hilang pertimbangan diri. Aku duduk bersila di luar rumah ini. 

"kenapa jadi macam ni? aku tak pernah tertidur kalau ada benda-benda penting yang aku nak buat. aku tak pernah lalai dalam saat-saat macam ini."

Ada kata hati suruh aku beristifar banyak-banyak. Terkumat-kamit mulut beristifar. Lantas aku terfikir, adakah doa aku dimakbulkan? Jika ianya dimakbulkan, terima kasih ya Allah. Sesungguhnya kau lebih mengetahui segala-galanya. Senyum terukir, hati kembali tenang dan aku menjalani kehidupan semula pada hari ini. 

Terima kasih, seseorang menyedarkan aku tentang qada dan qadar. Tidak apa, aku redha dengan ketentuanmu ya Allah.

Allah itu sweet sangat.

No comments:

Post a Comment